Tidig morgon

Vaknade medan det ännu var kolsvart utomhus och månen hängde blek i väster. Morgonkaffet smakade som nästan alltid underbart och fick raskt igång livsandarna.
Dagens agenda är ännu oskriven men funderar på att dra igång en kombinerad förrådsrensning med rengörning från byggdamm. En annan fundering är att åka iväg till skogen och hugga en utejulgran. Funderar också på att införskaffa en konstgjord innejulgran av bra kvalitet som ser ut som en svensk gran och ingenting annat.
Det skulle i och för sig räcka med att ha en utejulgran utanför altandörrarna men då får inte det kära gamla julpyntet komma upp ur lådorna och det skulle kännas trist. Det är så många nostalgiska minnen förknippade med julpyntet, till exempel saker som barnbarnen gjort när de var små. För min del är det inte aktuellt med stylade granar som bara har en sorts färgmatchat pynt. Visserligen vackert men opersonligt och lite trist. När jag klär min julgran väcks goda minnen av olika slag och olika personer. Ett minne handlar om två pyttesmå handgjorda tomtar som min föredetta mans moster gav oss på 60-talet. De får alltid sitta på en gren lutade mot stammen. Den ena tomten tappar ideligen sin luva och jag borde sätta dit en limdroppe så att luvan inte försvinner.