Snöeländet

 
Snön vräker ner och jag ser julkortsvyer utanför alla mina fönster. Trots det vackra är jag hellre utan snöandet. Ljust och vackert men skitjobbigt att skotta trots att jag försöker se det som motion. Vägarna är spåriga och knaggliga som tvättbrädor. Min bil liksom slingerskuttar sig fram med stor fara för fotgängare. Har följt diskussioner på nätet angående plogningen i denna kommun och jag måste säga att det finns gott om ömma tår. Om någon skriver ett inlägg på en allmän sida ramlar det genast in en massa elaka tvärtemotsvar som kapar både huvud och ben på stackaren som bara ville upplysa om något gemensamt som den personen tycker är bra eller mindre bra i vårt samhälle.  Vi har ju tyckfrihet i Sverige men det verkar inte gälla i Kalix. "Min" gata blev plogad jätteordentligt på förmiddagen och chauffören vinklade plogbladet så att jag inte fick in alltför mycket snön på min infart. Känner mig mycket tacksam och glad för den omtanken. Jag har tidigare år varit extremt utsatt för att få igenfylld infart medan andra sidan av gatan inte fått någonting. Nu i kväll är det återigen ett tjockt lager snö men jag har avslutat arbetsdagen efter tre snösvängar.