Gråvädersdag

 
I doften av morgonkaffets ljuvliga aromer och lugnet innan dagens utmaningar tar vid är min alldeles egna meditativa stund då det enda som händer är katternas försiktiga tassande för att kolla vad jag sysslar med. De har fått sin morgonportion av blötmat och stora kissen har druckit finnande vatten från kranen ute i tvättstugan så de är nöjda. 
Utanför fönstret är det disigt, himlen är grå och grannens flaggvimpel fladdrar friskt från syd. Natten fällde lite snö men det är snabbt bortskyfflat med handkraft. Snöslungan fungerar inte på kramsnö. Idag ska jag hälsa på min barndomsvän som är "hemma" på vinterbesök i sitt sommarhus. 
 
------------------
 
Nu är klockan snart sex på kvällen och himlen är lika grå och har även släppt ifrån sig en del blötsnö. Väglaget var slaskigt och spårigt när jag åkte iväg med bilen. Dessutom är det riktigt otrevligt med alla lastbils och timmerbilsmöten som kastar igen framrutan med jätteblaskor som nästan skrämmer livet ur mig. På hemvägen blinkade tankmätaren men jag tog mig hem och till macken för påfyllning.
 
Nu är det väl den årstid som kan kallas vårvinter och när det har gått så här långt ska jag väl ändå orka fram till sommaren, fast sådana här gråvädersdagar känns det tungt. Har petat ner de små rosa blomlökarna från rosalila Oxalis i flera krukor och även narcisslökar. Oxaliskrukorna brukar jag dela ut till vänner och bekanta och bara behålla en kruka för eget ändamål.Snart ska fjolårets dahliaknölar få komma ner i jord. Tror inte att jag ska plantera några ettåringar den här våren.