Risig

 
Vaknade tidigt efter en natt som störts av ont i halsen och ideliga snytningar. Känner mig som en vandrande smitthärd. Skulle vilja spraya antibakteriell vätska på allt jag vidrört. Kanske är min klagan överdriven men det är sällan jag är så här pass förkyld och det är hiskeligt frustrerande. 
 
Bland många barndomsminnen poppade ett upp alldeles nyss som handlar om att mamma bäddade rent i min säng med manglat sänglinne så fort sjukdomskulmen var över. Minns att jag brukade ta ett bad och därefter kände jag mig som en ny människa. Jag minns också hur underbart skönt det var att krypa ner i renbäddad och sval säng och jag minns också att jag hade förstånd att uppskatta mammas omsorg. 
 
Numera får jag mamma mig själv så gott det går och rena sängkläder blir det idag men dessvärre varken manglade eller strukna. Har slutat med dylika kvinnokraftsslösande moment.