Grönskans rika dräkt

 
Sol, sommartemperaturer och blå himmel känns speciellt underbart så här efter en otroligt trög och iskall vår och försommar. På grund av två herrars morgonankomst till mitt hus valde jag att stiga upp redan vid fyrasnåret. Solen strålade och fåglarna kvittrade när jag intog morgonkaffet ute på farstubron. Katterna satt som paralyserade och verkade njuta lika mycket som sin matte trots att jag egentligen var lindrigt sagt förbannad. Morgonen var alldels för magiskt ljuvlig för att inte njutas av så jag  bestämde mig för att avlossa en väl genomtänkt salva senare när herrarna vaknade och det gjorde jag också. Mitt hem är verkligen inget varndrarhem för herrar som behöver ta sig själva i kragen.Jag har varit med om det här förr och nu är det banne mig nog. I vissa livssituationer får man välja sina strider, det går helt enkelt inte att ta strid om allt även om allt är nästan lika viktigt.
 
Även om jag inte är någon soldyrkare som ligger raklång i en solstol så är jag utomhus större delen av dagen och då mestadels i skuggiga lägen men idag verkar jag ändå ha bränt min armar, ben och ansikte. Dessutom har jag ansat daggrosen med bara armar vilket inte är det ulitmata när man jobbar med taggigaste rosenbusken. Garaget har också fått en genomkörare och har nu rikligt med fri och rengjord golvyta. I morgonbitti kanske det blir förrådets tur. 
 
Naturen formligen exploderar i värmen. Idag slog häggarna ut i hela sin ljuvliga praktoch alpklematisen som klättrar i björken har svällande ludna knoppar. Den smårutiga kungsängsliljan är i skiraste blom och tulpanerna är på väg upp ur myllan och ute i växthuset blommar tomatplantorna som antagit en mer robust kulör sedan de kom ut i ljuset. Den här sommaren ska jag ligga lågt vad gäller köpesplantor då det blir en del förändringar vad gäller rabatter eftersom mitt hus äntligen ska föräras med en ny altan. Innan det är dags ska jag riva den gamla och lägga igen den långa blomrabatten framför. Tyvärr är jag inte begåvad med förmågan att se hur förändringar kommer att se ut när det väl är klart men jag lär få kompensatorisk hjälp med den saken av familjens snickarkunniga herrar.