Fredagsmorgon

 
Gårdagens grävjobb känns i hela kroppen fast det är tack och lov av övergående art och inte farligt. Idag ska jag bara jämna till jorden där gräsfrön ska sås. Natten har bjudit på storm och regn av höstlikt slag men nu i arla morgonstund strålar solen från en molnbefläckad himmel. Jag gick ut hårt och började med att städa toaletten som snabbt blir en riktig svinstia på grund av kattsand som dras ut ur kattlådan under åtta tassar. Dammsugaren ska få åka runt ett varv men i övrigt  får städningen bero tills vidare. Min gamla 299-kronorsdammsugare har ett förfärligt skärande ljud som kräver öronproppar för att stå ut när den gör sitt jobb. Dessutom suger den usligt dåligt. Inom kort ska mitt hus föräras med en dammsugare som har toppresultat vad gäller katthår, ljud och partikelutsläpp. Nödvändigt eftersom två av mina barnbarn är kattallergiker. Min städredskapsarsenal behöver helt klart en upprustning. 
 
Jag hoppas att värmen kommer idag trots väderleksrapporternas dystra prognoser. Syrran och jag ska i så fall plantera klart på gravarna och även i mina egna rabatter. Grop ska grävas för nya äppelträdet och även för nya vinbärsbusken. Måste bara bestämma var. Födelsedagskalas väntar både i dag och på söndag.