Vilodagen ...

Natten bjöd på skvalande regn och i det närmaste storm men jag har som vanligt sovit gott med boken i örat. Har övergått från böcker på cd-skivor till Storytel vilket är bekvämt och dessutom finns det ett enormt utbud. En extra bra finess är att man kan ställa in hur länge man vill att boken ska prata. 
 
 
Igår tillbringade jag eftermiddagen med ett av barnbarnen. Vi åt middag på restaurang och därefter frossade vi som dessert i lösgodishyllorna på Snurran. Medan vi stoppade i oss godsaker planerade vi en trerättersmiddag som vi ska tillaga tillsammans för en familjesammankomst som ska gå av stapeln inom kort.
 
 
Idag är det så pass blåsigt att björkarna bockar rejält och solen tittar fram lite då och då mellan framrusande moln. Jag har plockat in de vita vinbären medan katterna fick sin morgonluftning. Busken lever lite trångt så det blev bara  dryga fyra liter bär som ska bli saft tillsammans med några andra bär. Den svarta vinbärsbusken är desto mer rikbärande men de bären ska få några dagar till på sig att mogna.
 
Två av mina grannar helgar vilodagen, är helgdagsklädda och medan de var pigga i benen gick de alltid långrpromenader och kom hem rosiga och glada. Många gånger har jag planerat att ta efter och unna mig en vilodag då jag inte gör någonting men jag får aldrig till det. I morse klockan åtta var jag klädd i arbetskläder och gick ut och planterade rabarber och mer smultronplantor. Ja och sedan blev det vinbärsplockning. Nu funderar jag på hallonplockning. I och för sig är mitt jordbrukande en lightvariant som är mer som meditation. Jag mår i alla fall himmelens gott av att pyssla med växter av alla de slag.