Lördagsmorgon

Himlen är mulen och regnet hänger i luften. Småfåglarna trippar ivrigt runt på gräsmattan på jakt efter frukostmaskar och jag har precis druckit det välsignade morgonkaffet som sätter igång mina livsandar. Till att börja med ska jag svinga skurborsten över mina fläckiga golv och därefter blir det en tur till apoteket för att fylla på medicinlådan med lite bra att ha medikament.
Igår klippte jag hela gräsmattan inklusive slänten som är ett elände längst ned då fibergrävarfirman lämnat massor av hål och stenar. Har börjat med en del höstjobb. Om  det torkar upp idag ska jag plocka in de vita vinbären och kanske försöka gräva upp busken för flytt till annan plats. Dumt nog planterade jag den alldeles för nära svartvinbärsbusken så nu många år senare har de växt in i varandra. Blåbärsbuskarna ska också flyttas till en bättre plats men de är ännu små så det blir nog en enkel match. Det tyngsta är att gräva de nya hålen i den här steniga backen plus att få hem all jord som går åt. Min lilla trädgård betyder mycket för mig och ger så mycket glädje, lugn och ro plus otaliga styrketräningspass. I går efter gräsklippningen belönade jag mig själv med solmogna åkerbär och smultron.