Bävar för mörkret

 
 
Morgonen bjuder på härligt solsken som avslöjar mina superskitiga fönster. Vindarna verkar komma från norr. Igår när tevemeterologen varnade för frost i inlandet blev jag näsan chockad när jag insåg att det faktiskt är höst med allt vad det kommer att innebära av mörker och kyla. Jag blev inte bara chockad utan fick även panik med allt som ska göras innan marken blir hårdfrusen. En handfull grävjobb återstår, rabarbern och några bärbuskar ska få nya bättre platser. En felplacerad perennrabatt längs garageväggen ska också bort då där är alldeles för torrt och soligt. Växterna ska få nytt ett hem på tomten men jag vet ännu inte riktigt var. 
 
Den här tidiga morgonen känns det tufft att tänka på grävjobb då jag har fördjävligt ont i några muskler på ena sidan bröstkorgen. Att röra armen eller bara att gå omkring i huset gör jätteont. Måste nog ringa en muskelknådare och försöka få hjälp och råd för hur jag ska få bort det här eländet. Det är värst på morgnarna för att bli bättre under dagen och när jag stannar av framåt kvällen kommer det tillbaka.
 
Igår kokade jag vinbärssaft av de röda och vita vinbären och det gick väldans snabbt med min nya saftkokare. Har alltid använt rengjorda petflaskor till mina safter men igår stank det bensin om flaskorna då en av dem tydligen hade innehållit bensin och då vågade jag inte använda dem. Istället åkte jag till lågprisaffären och köpte tjugo nya flaskor avsedda för infrysning. Eftersom jag lättsockrar saften och inte tillsätter konserveringsmedel måste de i frysen till det är dags att använda dem.