Bärplockardag

 
 
Idag trotsade syrran och jag både vind och regn och drog iväg för att plocka vinbär och hallon. Inga mygg besvärade däremot var brännässlorna inte lätta att undvika. I skrivande stund svider mina händer men vad gör det då tio liter röda vinbär och fem liter hallon följde med hem. Hallonen är jättefina i år och nästan helt maskfria. På hemvägen stannade vi till vid ett stort hallonställe och vi måste nog åka dit igen kanske redan i morgon eftermiddag. Hallonen är rensade och nerstoppade i frysen i väntan på festliga tillfällen. I morgon ska jag koka vinbärsaft och om några dagar är det dags för de svarta vinbären att plockas och förvandlas till saft och sylt.
 
Min rygg tog stryk idag men vid nästa bärplockartillfälle ska den förbehandlas med Voltaren för att inte förstöra plcokarglädjen. Älskar att plocka bär nu när jag har tid och ork. Dessutom känns det lyxigt att ha tillgång till egentillverkad saft utan konserveringsmedel eftersom jag fryser all saft i plastflaskor och tar fram eftersom.