Tankar efter en synnerligen trevlig dag

 
Allt örongodis från gårdagens musikupplevelser i Studio Acusticum i Piteå sitter liksom kvar i kroppen. Hela dagen i bästa sällskap var superbra inte att förglömma den förnämliga lunchen. Helg galet gott med bland annat röding med den godaste sås jag någonsin smakat. Tårtan till eftermiddagskaffet var inte heller fy skam.
 
Numera lyssnar jag nästan aldrig på musik här hemma eftersom jag bara har en tjugo år gammal radio som förutom att den är otymplig har ett störande vasst ljud. Så småningom hoppas jag att det trillar in slantar på kontot och då ska huset utrustas med en liten behändig apparat där både diskant och bas kan justeras.
Jag trivs förträffligt i tystnaden och tänker aldrig på att det är tyst. De få gånger radion står på upptäcker jag hur många bra radioprogram det finns och som jag går miste om när jag inte ens stoppar kontakten i väggen. 
 
Idag är det fredag igen och min plan denna något mulna förmiddag är att jobba utomhus men först ska det dammsugas inomhus. Funderar också på att starta en surdeg, blev inspirerad av gårdagens lunchsällskap som bakade både matbröd och kanelbullar på surdeg. Eva, som hon hette, berättade också att det surdegsbröd vi köper i affärer sällan är riktigt surdegsbröd eftersom bagerierna ofta tillsätter lite jäst för att minimera risken för misslyckat bak. Bageriernas surdegstillsats är alltså ofta mer som en smaktillsats. Riktigt surdegsbak kan lätt misslyckas av många olika orsaker.