Skördetid

 
 
Idag har jag tagit hand om den förnämliga lingonskörden och däremellan hunnit ett ärende med en av mina huvudmän plus skjutsat en annan man till södergående buss. Sylten är burkad, lingondrickan står och drar ett dygn och disken är avklarad. Nöjd så här långt. Däremot insåg jag att frysboxen börjar vara fullproppad, fick knappt plats med några byttor färska lingon. Eftersom mina safter och sylter är lättsockrade och konserveringsmedelfria krävs det frysning av det som inte ska användas inom närmaste månaden. Saknar äppelmoset av egna äpplen och hoppas i stället på stor skörd kommande sommar. Äppelträdet lever och har skjutit massor av nya skott på de kala grenarna. Tror att det var en riktigt kall försommarnatt då tempen sjönk neråt minus tio grader som frös blad och blomknoppar som precis höll på att spricka ut. Nästa försommar ska jag vara beredd med stora plastskynken.