Skärrad

För en stund sedan ringde två uniformerade på min dörr. Det visade sig att en av grannarna hade haft inbrott under natten. Jag var som vanligt vaken jättesent men hörde eller såg ingenting misstänkt. Vi såg Top Gear på teve och därefter gjorde vi natt. Gissar dock att tjuven eller tjuvarna fick gå därifrån ganska tomhänta då det inte är husägarens stadigvarande boende. Däremot väckte det en rädsla i mig från förra inbrottstillfället hos grannar men då var det några estlänningar som greps och utvisades. Då var även nattens inbrottshus markerat men den gången råkade ägaren komma hem och ta bort markeringen. Den kvällen satt jag och pratade i telefonen när jag hörde att dörren i tvättstugan öppnades. Nu kommer någon, sa jag förvånat på grund av den sena timmen till den jag pratade med. Ingen kom in så efter ett tag sa jag att nu måste jag gå och se varför de inte kommer in i köket. Jag gick dit och ingen var där, däremot fanns det snö på dörrmattan innanför dörren ....
I mitt hus finns inget att stjäla, varken värdefull elekronik, värdesaker eller pengar så här skulle tjuvarna bli gruvligt besvikna. Jag har haft ett inbrott för cirka tio år sedan medan jag och barnbarnet var bortresta. Den gången var det en av barnbarnets kompisar som bröt upp altandörren och stal en vinflaska ur kylskåpet. Övriga kompisar som visste om det kom och berättade när vi kom hem.