Ge och få

 
När jag var barn samlade jag på bokmärken. Det gjorde de flesta flickor och på rasterna bytte vi med varandra. Vissa populära motiv kunde vid bytet kosta två bokmärken. Mina favoritbokmärken var bland annat gulliga babisar, blommor och djur. Extra fina var glitterbokmärkena. Svanar var också ett populärt motiv och aldrig trodde jag då att det långt senare skulle finnas svanar även här uppe hos oss.
 
 
 
 
 
 
Efter bokmärkesåren samlade vi på filmstjärnekort och bytte sinsemellan. Elviskort var poppis. Mitt tredje skolår började med att jag låg hemma i lunginflammation och när jag kom tillbaka till skolan hade alla de andra flickorna tjocka buntar med filmstjärnekort. Mamma åkte till kiosken och köpte en förpackning. Först förstod jag inte riktigt vad bytandet gick ut på mer än att vissa  filmstjärnor var snyggare än andra. Mina Elviskort rök direkt och i gengäld fick jag många Tommy Steele som var näst intill omöjliga att bli av med. Som jag minns det bytte man inte kort med vem som helst. En del flickor var mer påstridiga i bytandet och de aktade jag mig för. Har ett minne av att jag och mina kompisar raskt samlade ihop våra kort och avslutade bytandet när de tuffa flickorna närmade sig.