Frostig

Nästan över
 
I morse var gräsmattorna vita. Gick som vanligt ut med katterna, eller katten eftersom Ida inte ville komma ut. Hon är en lite frusen av sig och burrar fort upp sig när det blåser lite frisk nordan som det gjorde idag.
Solen kom och frosten försvann och då var det dags att greppa lövkrattan. Grannfrun och jag har krattat tillsammans och det gick som en dans. Hips vips hade vi krattat ihop tolv hårdpackade säckar modell större och dessutom kört iväg alltihop till skogskomposten. Vi har också hunnit fika gott och surra med trevliga grannar. plus många välgörande skratt. Känner mig jättenöjd. 
Efter löveriet drog jag igång gräsklipparen men gav upp halvvägs då jag huttrade av kyla och blodsockret störtdök. Gör istället klart i morgon, rengör gräsklipparen som därefter får byta plats med snöslungan.  I morse tänkte jag liksom att kom då vinter så att den blir bortgjord. Nu är det mörkt ute och termometern kryper mot nollstrecket. Lär bli en kall natt. Kanske åker jag ut i mörkret och spanar efter norrsken.