Varm i hjärtat

Här hade den lilla älsklingen ryckt av tomtens luva.
 
Nattsuddade med råge och vaknade till rosakantad klar himmel. Druckit morgonkaffet i adventsmysets sken med spinnande katter intill. En i knä och en vid fötterna. På avstånd hörs grannhunden skälla och inomhus susar värmepumpen i ett lugnt flöde. Dagen är ännu ett oskrivet blad men det lär den inte förbli länge till. Funderar på att tillverka ett tomteskägg av lovikkagarn eftersom jag har för avsikt att agera tomte på julafton. Visserligen ett svettigt uppdrag men att se sina nära och kära via tomtemaskens ögon uppväger både svett och rufsig frisyr. Barnet inom oss finns alltid kvar, åtminstone under julklappsutdelningen. Minns min egen pappas barnsliga förtjusning över tomten och julklappspaketen. Jag blir varm i hjärtat vid blotta tanken. Pappa fick aldrig en endaste julklapp som barn trots att gården var förhållandevis välbärgad. Den enda leksak min pappa fick som liten var en margarinlåda som det stod Pellerins margarin på. Pappas äldre syster Alma sågade hjul från en stock och spikade dit. Den tidens barndom är verkligen ljusår från dagens bortskämda ungar som i princip kräver och ser det som självklart att de ska ha den dyraste mobilen eller vad det nu kan vara. Självklart måste föräldrar följa med i utveckligen men det finns gränser, tycker i alla fall jag.