Blötsnö och julgran

Brrr idag blåser det friska sydvästliga vindar och gårkvällens nära tjugo grader har stigit uppåt och är nu bara några grader från nollan. Skönt, fast nu väntar snöskottning av det blötare slaget framåt kvällen. 
 
Idag väntar lunch tillsammans med vänner samt ett godmansuppdrag av det enklare slaget. Eventuellt blir det saffransbrödsbak om lusten infinner sig. Som pensionär sbehöver jag inte ha en tvingande agenda och det är underbart. Tidigare år medan jag ännu jobbade och hade familjen samlad skrev jag listor inför storhelgerna på vad jag skulle göra på kvällen efter jobbet och bockade av allt eftersom. Herrn i huset skrev inga listor och det innebar bland annat att våran julgran var den sista som fanns att tillgå, alltså den som ingen annan ville ha. Det blev jul i alla fall och numera fixar jag även granen själv. Har till och med köpt en blixtlåsförsedd säck för hemtransporten för att undvika alltför mycket barr i bilkupén. Nej, jag stjäl inte från någons skogsfastighet utan jag ringer först till markägaren och frågar om lov och ibland räcker det med att ställa frågan till mig själv. I år blir det dock en dansk gran från Granngården för 199 kronor minus en värdecheck på 30 kronor. Insåg att det nästan skulle bli dyrare att åka till skogen själv. Nu står granen grön och grann på vänt ute i bodan och jag har ett bekymmer mindre.  Däremot har jag en bula på huvudet då bagageluckan råkade falla ner i skallen på mig. Blixt och dunder men jag överlevde.