Första dagen

 
Ute blåser friska sydliga vindar och termometern visar tre minusgrader. Det blev ett lugnt och stilla nyårsfirande för min del tillsammans med katterna. Vid första bombdetonationen i kvarteret rusade katterna skräckslagna till övervåningen så att hallmattan flög all världens väg. När de kände att jag var lugn kom de ner igen och sov mest hela kvällen. Vid tolvslaget var jag ut en stund och tittade på raketer och visst är det vackert men samtidigt känns det väldigt onödigt att bränna upp så mycket pengar på något som dessutom smutsar ner luften vi andas och marken där vi odlar våran mat.
 
Jag har försökt att summera året som gick och konstaterar att det som alltid varit både höga höjder och djupa dalar. Lilla barnbarnsbarnet är självklart en stor och strålande sol på de höga höjderna. Nere i de djupa dalarna finns allt tråkigt som rör mina nära och kära. Det är så synd att nya generationer måste upprepa tidigare generationers misstag. Människan är riktiga dumskallar på det området. Själv är jag inget undantag och idag är jag både vis och rik på erfarenheter. För att må gott får man jobba på att försonas med sina mindre lyckade val här i livet. Det kan emellanåt bli smått bittra stunder. Det är väldigt få dåliga erfarenheter man kan skylla på andra. Som vuxna är vi själva både vår lyckas och olyckas smed. 
 
Har också försökt att mejsla ut vad jag hoppas på och önskar under det nya året. Som alltid är den största önskningen att alla i min familj ska vara friska, glada och lyckliga. Inte heller helt fel om de råkar vinna massor av pengar.
 
För egen del är det väl också att få vara frisk, glad och lycklig och självklart att pengar ska trilla in och göra livet lite mer bekymmerlöst.
För världens del önskar jag mest av allt fred i alla oroshärdar.
Ring klocka ring!