Ännu i kylans grepp

 
Vi är fortfarande kvar i kylans grepp fast närmare tjugo än trettio grader. För mig är kylan panikframkallande. Ve och fasa. Idag är himlen ljust vinterblå med en tunn molnslöja. Ingen sol vad jag har sett. Under natten föll ett tunt lager fluffigt kritvit snö. Lika sagolikt vackert som i barnboken Olles skidfärd. Längtar intensivt efter att sitta ute på bodbron med värmande vårsol i ansiktet, fågelkvitter och takdropp. Det känns länge dit men när jag tittar i almanackan är det bara en handfull veckor tills det är verklighet. Snart är det också dags att peta ner de första blomfröna i jord. Den här våren ska jag bara förplantera två olika sorter. Har inte bestämt vilka och det lär bli svårt när jag väl står där framför alla skönheter i fröhyllan. Mina favoriter Malva och Rosenskära får numera ohyra i min rabatt så det är dags att satsa på något annat. Kanske blir det enbart perenner i rabatten och ettåringar i krukorna. Känner oro för min fina och kraftiga klängros New Dawn som jag nog inte täckte tillräckligt bra i höstas. Idag skottade jag på den en hög snö som extra isolering men det kanske redan är för sent. Stammarna är täckta som skydd mot vårsolens lockande strålar men rötterna kan ha behövt mer täckning.