Morgonstund

 
Vaknade redan före sju så nu är förhoppningsvis dygnsrytmen återställd efter vinterns extrema nattsudderi. Känns bra i kropp och själ att vakna när morgonsolen strålar in genom fönstret. Också bra att hinna göra bort morgonbestyren innan min tidiga kaffegäst knackar på ytterdörren. Mest av allt längtar jag efter att dricka morgonkaffet ute på farstubron i morgonsolens sken med katterna solandes intill. De stunderna är ett av mina livselixir. 
Idag ska jag handla och baka inför morgondagens "kalas" med vännerna. Min inre ålderskänsla och de yttre faktiska åren är inte samklang förutom när jag råkar se mig själv i spegeln nyss uppstigen och lurvig som den värsta rugguggla. Ett människoliv går alldeles för snabbt. Syrran och jag ska påbörja vårt promenadprojekt i vårsolens sken. Var och lämnade prover på sjukhuslabbet igår och då ingick ett kliv upp på vågen vilket blev en smärre chock då displayen röda siffror äntligen stannade. Promenaderna handlar i första hand om att må gott än om viktminskning.