Gråvädersdag

Förmiddagen bjuder på trist gråväder. Ingen nederbörd och det är en ljusglimt i sig. Dagsprogrammet är blankt än så länge men ska börja med att duscha länge och väl och sedan bädda rent i sängarna. Att ha gosiga djur som sängkamrat är gott för hjärtat men ack och ve så mycket katthår som fastnar på sovplatserna. Trots allt skulle jag inte för något i världen vilja vara utan min fyrbenta vänner. 
 
Idag ska jag hämta ut en ny medicin som ska komplettera en medicin som jag redan har ätit i tjugo år och därmed ge hjärtat bättre skydd. Vet av erfarenhet att jag kommer att få biverkningar i form av muskelvärk. Tydligen är direktiven till läkarna att först skriva ut en gammal och billig medicin innan de får skriva ut en modern, effektiv med mindre biverkningar. Läkaren berättade att det finns en jättebra medicin i sprutform som man tar varannan vecka men den kostar 60.000 kronor per patient och år och den skrivsbara ut till de som själva betalar hela summan eller efter särskild prövning. Alltså, 60.000 är en droppe i havet om tänker på vad avancerad hjärtsjukvård kostar för ett eller ett par dygn. Inte har vi någon jämlik sjukvård.