Drömmar

Ibland drömmer jag om vad jag ska göra om eller när jag vinner enormt mycket pengar typ åtminstone tio miljoner. Så klart får mina kära få en rejäl slant var men för resterande ska jag köpa en strandtomt som ligger hyfsat centralt och bygga ett litet men superfunktionellt hus i ett plan med generösa fönster mot vattnet. Huset ska bestå av ett stort kombinerat kök och allrum, två sovrum och ett spaliknande badrum med tillräckligt utrymme för tvätt. Alla rum ska ha höga innertak ända upp till nocken för den sakrala känslans skull. 
Förutom bergvärme ska det finnas en värmelagrande vedkamin i allrummet. Centraldammsugare är en självklarhet likaså golvvärme och tjuvlarm. Markiser med autofunktion likaså. Altan på minst två sidor av huset. Lika bra att på en gång äldresäkra alla elprodukter.
 
Möblerna som min pappa har gjort och övrigt hantverk från nära och kära får hedersplatser. Önskedrömmen är ett matbord med gammeldags perstorpsplatta i vitt och grått som har rejäla utdragsskivor för tillfällen när vi är många runt bordet. Mitt hem ska bara ha några få mattor men då ska dom också vara sköna och vackra. 
 
Utanför ska det finnas en fristående carport med förrådsdel samt en modern liten bil som kan backa och fickparkera av egen maskin. Drömmen om en röd Porsche får förbli en dröm till förmån för det här med parkeringsfunktionen.
 
 
Tomten ska vara lättskött med ett par äppelträd i bästa solläge och en grön dunge bestående av frodiga växter som ger skön skugga när jag ligger och gungar fridfullt i hammocken. Enkla och lättskötta utemöbler. Utöver det prydlig infart och platt gräsmatta. Ett litet men gediget växthus med röd stomme tillhör också drömmen. En katthage med kattlucka inifrån huset är en självklarhet.
 
Mina drömmar är befriade från statusmarkeringar. Sådant har jag aldrig varit drabbad av. Vill ha allt så enkelt, funktionellt och hållbart som möjligt inte minst med tanke på att om livet vill kunna bo kvar hemma så länge som möjligt.