Kyligt

Svettats och frusit natten igenom, tung i huvudet och snuvig. Ute är himlen härligt hög, rosa, lila och blå med en strålande sol som knappt når över horisonten. Termometern visar -20ºC så det blev en innedag i lugn och ro. Har sorterat bort reklampapper som följt med räkningar och vips blev räkningshögen väldans tunn. Funderar på städa mitt lilla kontor fast det biter inte riktigt på. Kanske tar jag istället en Alvedon och lägger jag mig och vilar en stund.
Häromdagen fick jag ett långt och trevligt brev från släktingar i over there. Genom åren har jag sparat alla deras julbrev. Helt fantastiskt fina med foton och egenproducerade konstverk som tavlor, örhängen och målade sidenschalar. Igår skrev jag och mailade iväg ett långt julbrev. Det blev inget vidare muntert brev trots att jag försökte. Breven har alltid handlat om allt från mig själv, familjen och om Sverige i stort. Blev själv förskräckt när jag blev varse om vilka enorma hål det har blivit i vårt sociala skyddsnät. För mig är det obegripligt att en intelligent svensk hellre får några hundralappar mer i sin egen plånbok av egoistiska skäl hellre än att solidariskt bidra till ett samhälle där gamla, sjuka och handikappade får den vård och hjälp de behöver och att våra barn erbjuds en skola värd namnet skola.