En torsdag

I kväll är det fyra kallgrader och regn. Hoppas att folk bakom ratten anpassar hastigheten eller allra helst håller sig hemma en kväll som denna. 
Har haft en bra dag som rivstartade med viktigheter av olika slag. Av den ena viktigheten fick jag en utskällning. Ångrade efteråt att jag inte drog en nödlögn istället för sanningen. Ingen kan ju anklaga en för att man missar ett möte på grund av till exempel magsjuka, men tyvärr sa jag inte det. Nåja, en utskällning mer eller mindre spelar inte så stor roll då mina utskällningar hitintills i livet går att räkna på ena handens fingrar om man bortser föredetta makens och tonårsbarnens anfall.
Efter en styrkande kaffetår drog jag igång julstjärnebaket med smördeg och plommon från grannlandet. Stjärnorna blev jättefina och inte en endaste udd spretade iväg. 
Idag var det återigen dags för en tur till soptippen med fullastad bil. Fattar inte hur det kan bli så mycket skräp och då mest papper, kartong och plast. Sopsorterar ganska nitiskt. Skönt att ha tömt bort allt skräp innan det är dags att ta hand om allt julklappspapper.
Har haft kaffegäst som hade med sig kryddig och god laxlåda. Hämtat ett barnbarn från skolan och myst ihop en stund i allsköns ro. Jag älskar de här förtroliga korta stunderna som bara är roliga och mysiga och i huvudsak befriat från det dagliga uppfostrande ansvaret. Det är det som är skillnaden mellan att vara farmor/mormor istället för mamma. 
Avslutat kvällen med ett långt samtal med några av mina syskon. En stor syskonskara är en ynnest men kräver samtidigt en hel del underhåll och reparation när det kärvar och gnäller. 
Snart ska jag se ett avsnitt av Tredje ögat. Och säkerligen något mer program innan det är dags för korsord och John Blund. Det är härlig att vara pensionär och äga sin tid.