Sommardag

 
 
Vaknade tidigt med bultande huvudvärk. Gissar att det är nacken som spökar. Låter som en gruskross när jag rör på huvudet. Morgonkaffet och två Ipren gjorde susen. Jättehärlig morgon med varma vindar. Katterna lät sig förtrollas av en väldans kraxig skatfamilj. Även jag förtrollades av skatmammans iver med sina ungar. Helt plötsligt hade hon alla ungar i trädet intill mina katter och alla kraxade samtidigt. Gissar att hon förklarade hur farliga katter kan vara. 
 
Efter många om och men lyckades jag komma igång med lite utejobb. De överblommade solrosorna blev nedskurna och placerade på tork förhoppningsvis till vinterfåglarnas glädje. Körde iväg flera skottkärror trädgårdsskräp till skogskomposten. Svetten lackade. Jättemysigt nere vid skogskomposten. Stannade en långs stund och såg mig omkring. Otroligt bördigt med manshöga brännässlor, jättebalsamin, slingrande växter och annat grönt som vi grannar burit dit genom åren. 
 
Har besök av ett barnbarn så idag stekte jag blodpudding till middagen. Så här dagarna före pension är det mat från frysen som gäller. I morgon äntligen dagen P.