Onsdagsmorgon

Vaknade till ihållande hundskall men faktiskt mindre strörande än när den stackars hunden gråter sig igenom dagen vilket inte heller är ovanligt. 
Himlen är mulen och det känns kylslaget inomhus. På övervåningen sover ett av mina kära barnbarn vilket känns skönt i mormorshjärtat. Det är märkligt men när jag har folk i huset slår en slags matsäkring till och jag planerar vilken mat jag ska laga. Det händer aldrig när jag är solokvist. Idag blir det hemlagade köttbullar som ligger och väntar i frysen. Så här dagarna före pensionsutbetalningen är det frysrensning som gäller. 
 
Sent i gårkväll parkerade jag vid busstationen i väntan på att kustbussen skulle anlända. Det har jag gjort många gånger tidigare men igårkväll kände jag mig rädd för första gången och låste in mig i bilen. Täta buskage i kombination med extremt dålig upplysning fick det att verka kusligt och en lämplig plats för ett rånöverfall. I och för sig är jag inte önskerånoffer då handväskan bara inhöll en ogiltig tjugokronorssedel. Hörde röster från buskagen men såg bara en person som vandrade av och an i mörkret. Jag funderade på om världen och därmed även Kalix har blivit farligare eller om jag bara är påverkad av alla negativa nyhetsrapporteringar om våld av alla de slag.