Valborgsmäss

 
I kväll är det dags att tända brasan och sjunga in våren. Jag säger bara: Äntligen!
Är så glad att jag överlevt ännu en vinter och föhoppningsvis får överleva många vintrar till. Snart knoppas äppelträdet och lilla körsbärsträdet utanför köksfönstret och sedan går tiden i höghastighetsfart. Det gäller verkligen att fånga dagen för att ladda kropp och själ med ljus, doft, färg och värme förutom alla godsaker sommaren bjuder på.
Snön tinar i rasande fart och gräsmattan är i stort sett snöfri. Har räfsat en tredjedel av ytan och tar en bit då och då så länge armar och nacke mäktar med. Gillar verkligen trädgårdsjobb och när man räfsar blir gräsmattan uppluckrad och fin och vips efter några dagar kommer de första gröna stråna. Det är nästan som ett trolleri. Har tyvärr en tendens att gå an till dess att blodsockret dippar rejält och det är ingen trevlig upplevelse med tilltagande förvirring, extrem trötthet och ymnigt svettbad. Har nu försett alla fickor med druvsockerpaket.
I kväll är det drygt tjugo plusgrader på solsidan. Vårens första värme. Katterna har suttit som paralyserade och  lyssnat på fågelkvittret. Även jag. Småfåglar, svan och spov. Underbar kör i jämförelse med alla majbrasekörer som sjunger trista sånger. Ute i växthuset är det varmt och gott. Mina plantor har spänt sina blad och fler än jag trodde verkar överleva omplanteringen.