Regn hos mig

 
Jag älskar att själv få bestämma över min tid. Det är det allra bästa med att vara pensionär. Ja självklart också att jag lever vilket inte är alla givet. I morse vaknade jag före tuppen och drack morgonkaffet medan regnet rann i strida strömmar nedför glasrutorna. Istället för fågelkvitter överraskade ett bullrande motorljud utanför mitt hus och nu borras det bergvärme hos grannen på andra sidan gatan. Känns som om både jag och huset vibrerar. 
 
Väderprognoserna lovar bättre väder framåt eftermiddagen. Skönt. Har börjat ställa i ordning ute i växthuset. Mina plantor behöver akut mer ljus för att inte bli rangliga. De nyinköpta dahliaknölarna skjuter gröna blad. Ska bli spännande med en ny raritet i rabatterna. Visserligen en känslig raritet.
 
Fick en stor hög med veckotidningar av vänner och nu är alla genomgångna vilket resulterat i några nya recept. Planerar att baka några olika sorters matbröd. När jag står framför affärernas bröddiskar är det inte mycket som lockar. De senaste brödinköpen har haft en konstig vinägerliknande lukt som inte känns angenäm. Bröd ska enligt mig både dofta och smaka gott plus ge ett njutbart tuggmotstånd.