Min tisdag

 
Vaknade supertidigt av någon konstig anledning. Trots det grådassiga vädret gick jag ut en stund och tömde klart rabatten jag började med igår. Redan före tio var syrran och jag på väg mot våra käras gravar för höstplantering. Igår köpte vi jättefina ljung i både klassiskt mörkrosa och små flerfärgade i lime, vitt och rosa, vit prydnadskål och en liten limegrön tuija. Det blev jättefint och positivt annorlunda än planteringar tidigare år. Ljuslyktorna är också på plats och små ljus fladdrar rofyllt i kvällsmörkret. Vi konstaterade att det idag är precis 9 år sedan pappa lämnade oss en månad före sin nittioårsdag. 
Har också hunnit med en sväng till vårt grannland i öster tillsammans med Esko för att bland annat köpa kattmat på Lidel som är drygt tjugo kronor billigare per förpackning jämfört med Coop här hemma. Alltså exakt samma sort.
Vid gränsen fanns massor av poliser som kontrollerade alla bilar dock inte våran då vi säkerligen sorterades som trista svenskar. Det är djupt sorgligt att människor som flyr krig och elände inte är välkomna utan möts av demonstrationer, poliser och militärer. Usch! Jag undrar vad de som flydde från kriget i Finland till Sverige för runt 70 år sedan tycker om sitt hemlands agerande. Många av dem som kom till oss i Sverige finns inte längre i livet men deras barn och barnbarn bär förhoppningsvis deras historia vidare i generationer framöver.