Förkylt

 
Igår kom skogskillarna och avverkade flera stora träd hos grannen plus en björk och en av stammarna i häggen hos mig. Mina snälla grannar har alltid helgat söndagar av religiösa skäl så de blev lite olyckliga när det skulle jobbas på deras tomt en söndag. Ofta har jag önskat att jag också hade vilat, umgåtts och kanske bara tagit en promenad i friska luften precis som de alltid har gjort. Mitt liv har inte sett ut riktigt som deras så jag har minsann fått gno på för att göra det som måste göras oavsett vilken dag det har varit.
 
I gårkväll blev jag kanonförklyld med feber och allt obehagligt som hör till förkylningar. Har knappt sovit något och redan vid sju kom lastbilen som skulle hämta allt timmer så det var bara att gå ut och hjälpa snälla grannfrun som snart är åttio fast det kan man inte tro som hon jobbar och sliter. Hon sköter allt själv plus två sommarställen. Hennes man har drabbats av sjukdom och kan inte längre delta i fysiska aktiviteter. Vilken kvinna! Jag svettades som en gris och fick vila flera gånger men så bestämde jag tvärt att använda gräsklipparen med uppsamlare för att få upp löv, spån, barr, kottar och torra smågrenar. Det small i klipparen och kottar sprättade vida omkring men rent och fint blev det och nu står sex proppfulla säckar med diverse och väntar på förpassning till komposten nere i skogen. 
 
Själv är jag nyduschad och i pyjamas fast klockan inte ens är fyra. Snart blir det the och ägg+kaviarmackor. Dricker endast the när jag är lite krasslig och för tillfället är kaffeburken nästan tom så även penningkontot så det gäller att spara de få skopor kaffepulver som finns kvar till viktiga morgonkaffet. Tre dagar till dagen P som i pensionsutbetalning.