Plaskebyväder

När klockan var åtta i morse hade jag druckit morgonkaffet, dammsugit och skurat golven på nedervåningen. Sedan bar det iväg till Coop för matinköp. Det blöta vädret inbjöd till att koka köttsoppa från grunden. Vanligtvis brukar jag köpa Bong´s plåtburk och nöja mig med den soppan men nu har jag hemlagad redo för att ätas. Det doftar gott av rotsaker och kryddpeppar. Hoppas att mitt barnbarn gillar den när han kommer förbi efter jobbet.
Mitt huvud dunkar och orken sviktar. Saknar utevistelse och småpyssel. Lite trist att trampa på inomhus. Så fort vädret blir torrare ska en julgran hämtas från ett granmarker i närheten. I går köpte jag en ny adventsstake till köksfönstret. Den gamla är 41 år gammal, alltså jämgammal med huset. Staken har alltid varit lite sned men i fjol var det glappkontakt i ett ljus så nu ska den pensioneras.
I kväll kommer en färgspruta till mig så i morgon ska hallen tömmas, rengöras och inplastas inför takmåleriet. Mest jobb blir det i ett senare skede med trappan som också ska målas och få ny matta på stegen. Kommer att bli så fint. Om jag har ork så kanske jag fortsätter med mitt sovrum som verkligen behöver en renovering. Takfärgen är dyr och det finns säkert billigare alternativ men väljer en bra produkt för att aldrig mer behöva göra om det.