Regn hos mig igen

Igår förgyllde solen tillvaron och idag är det återigen regn. Att hålla fyr i den positiva gnistan är inte det lättaste men hos mig har lådor städats och rensats på allehanda skräp. Nu återstår de tristaste, alltså bänkens underskåpar där grytor och andra tunga hushållsgrejor förvaras. 
I morse fick jag en rejäl humörnedgång över badrummet och sovrummets skick. Om jag hade pengar skulle det inte vara någon sak att fixa till eländet men så är det tyvärr inte fattigpensionär som jag är efter dryga 43 års arbete och dryga 300 högskolepoäng. Så här i efterhand och om jag hade förstått hur lite mina ansträngningar genererade i pension så skulle jag ha valt annorlunda i mitt liv. Nu är det bara att gilla läget och traska på så gott det går men jag önskar att dagens arbetskvinnor ställer höga krav och strejkar till dess att de får igenom sina krav fast det är klart då kräver det att kvinnnor förstår vad lojalitet kvinnor emellan kan betyda. Det där sista om lojalitet är en av anledningarna till att vi kvinnors arbete fortfarande i det närmaste betecknas som en liten hobby som samhället kan belöna med en liten flitpeng.