Midsommarmorgon

 
Bästa tänkbara morgonstund. Ljusblå sommarhimmel och en ljuvligt strålande sol. Grönskan växer nästan synligt i höjden. Småfåglarna kvittrar och matar sina små under takpannorna och katterna sitter förstummade av härligheten.
Det blev inga sju blomster under huvudkudden eftersom det nog inte går att finna så pass många olika ännu men idag ska jag kolla om liljekonvaljerna är i blom. Hur som helst så sov jag väldigt gott ändå, visserligen drömlöst. Livet har lärt mig att skillnaden mellan dröm och mardröm kan vara hårfin. 
 
Midsommarafton bjöd på bästa tänkbara väder till stor glädje för oss som levt i kylans och skuggans jämmerdal i så många månader. Sonens familj var hos mig en stund och åt halstrad lax och lite smått och gott innan de åkte iväg och fiskade gädda vid min barndomsstrand. Vi kunde äta ute på altanen för första gången denna sommar. Jag hann också med att njuta av grönskan hos min dotter och barnbarnsflickorna där saknaden efter en älskad pappa var tung en helg som denna. Flickorna hade ändå orkat göra en midsommarstång och dottern hade gjort midsommarfint med blommor. Esko var förbi en sväng mitt på dagen och hade med sig gravad lax och tunt finskt rågbröd som är supergott tillsammans. Känner mig priviligerad men önskar att krafterna räckte till lite mer. I dessa väderomslagens tid bråkar mina leder och då speciellt en led på fötterna. 
 
Nu dags för lyxfrukost ute på farstubron.