När jag blir gammal ska jag bära lila

 
När jag blir gammal ska jag bära lila
med en röd hatt som inte passar
och inte klär mig
Och min pension ska jag spendera på 
konjak och sommarhandskar
och sidensandaler
och jag ska säga att "vi inte har pengar till smör"
Jag ska sätta mig på trottoaren
när jag blir trött
och jag ska glufsa i mig smakprov i affärer
och jag ska trycka på alarmknappar
och jag ska dra med min käpp längs
järnstaketet
Och jag ska gottgöra min ungdoms
måttfullhet
jag ska gå ut i tofflor
i regnet
och jag ska plocka blommor i andra männskors
trädgårdar
och jag ska lära mig att spotta
Men jag kanske ska öva lite nu?
så att folk jag känner inte blir alltför
bestörta och förvånade
när jag plötsligt är gammal och börjar
gå klädd i lila
 

Jennifer Joseph

Utdrag ur ”Warning” 1963 ”Rose in the afternoon.”