Fotobok på gång

 
De senaste dagarna har jag verkligen tagit tjuren i hornen eller hur man nu ska uttrycka det. För en tid sedan kom nämligen ett extraerbjudande från en fotofirma om att göra en årsbok till förmånligt pris. Då passade jag på och gick igenom varenda digital bild som just nu finns i min dator, det vill säga de senaste fyra åren. Ytterligare drygt tio år av fotograferande finns på externa minnen av olika slag.
Nästa fotoprojekt blir att gå igenom dessa minnen och förhoppningsvis lyckas skapa femårsfotoböcker men det blir först vid nästa förmånliga erbjudande. En av mina nyvunna lärdomar är att det är en klar fördel är att börja i god tid, välja ut de foton man vill ha med, redigera om det behövs och skriva ner en i vilken ordning de ska vara i fotoboken. 
 
Före digitala fotograferandets tid framkallades papperskopior och oftast tog åtminstone jag dubbla kopior så att jag kunde dela med sig till släkt och vänner. Jag tror tyvärr att väldigt många nutidsbarn inte kommer att ha speciellt många pappersfoton från sin barndom eftersom tekniken förändras och de gamla lagringsmedierna blir inaktuella.