Plusgrader!

Vaknade till ljus och en uppstigande sol. Underbart! Känns ungefär som att komma ut ur en evighetsmörk och kall tunnel. Idag fick kroppen välbehövlig vila. Istället har katterna fått vara ute och andas frisk luft i varmgrader. De verkade njuta lika mycket som mig. Grannarna titta oroligt upp mot sin snötyngda tak och jag skattade mig lycklig som redan har allt skottat. 
Idag är det min hjärna som har fått jobba och då med samhällsinstanser som funkar illa eller inte alls. Idag tänkte jag på lilla Yara som under lång tid misshandlats och till sist blev ihjälslagen utan att samhället lyfte ett endaste finger för att rädda hennes liv. Socialtjänsten är ett typexempel som av olika orsaker inte fungerar. Det har jag minsann erfarenhet av. Genom åren har jag träffat åtskilliga socialassistenter med varierande skicklighetsgrad, deras usla chefer och ännu uslare ansvariga politiker med en människosyn så låg att det borde vara straffbart. I ett tidigt skede insåg jag bristen på ansvar och ärlighet hos vissa av dessa myndighetspersoner och sparade på inrådan mailkonversationer och daterade anteckningar. När mitt mått var rågat anlitade jag en advokat för att delta på ett möte och för reda ut en viktig och avgörande sak. Den usla chefen darrade av nervositet när jag och den stilige advokaten tog plats mittemot henne. Naturligtvis kom det fram att hon underlåtit att göra sitt jobb i det aktuella fallet. Gjort var gjort och skadorna hon åsamkat gick inte att göra ogjorda. Lilla Yara går inte heller att väcka till liv igen.