Minnesvärd dag

 
Igår på samernas nationaldag fick jag följa med vännen Esko till Jokkmokks marknad vilket var premiär för min del. Solen strålade och termometern visad bara fyra minus när vi åkte längs inlandets vitklädda sagoskogsmiljö. Så vackert!  Några renar lite här och där och tyvärr även påkörda uppslängda på plogkarmen.
Många var klädda i sina samiska koltar vilket verkligen var färggrannt ögongodis för min del.  Även renarna hade finstassen på sig en högtidsdagdag som denna.
 
 
 Marknader är sig ganska lika numera vad gäller utbudet i marknadsstånden. Honung, kryddiga korvar, t-shirts och godis. Genuint hantverket har numera liten plats och det var svindyrt. En vävd ylleschal kostade över tvåtusen kronor. Vi åkte till fabriken/affären där Jokkmokkstenn tillverkar sina fina alster och jag fick välja samiska tecken till en ljuslykta som Esko köpte till mig. Ett jättefint minne från en minnesvärd dag.
 
Kultur- och demokratiminstern Alice Bah Kuhnke pratade på scenen och hylldade de unga samernas kämparglöd för sitt folk och kultur. Samtidigt en bit bort hade rasistpartiet sverigedemokraterna ett stånd där en hel hög mediakända företrädare likt rädda råttor trängt in sig i plasståndet. Får vi bjuda på kaffe? sa kvinnan. Näähääää, verkligen inte! svarade jag. 
 
Ett stånd visade många djur från vår fauna. Mårdhunden ungefär i mitten av bildenvar en kul att se även om de inte är önskvärda. Närmaste grannen har haft sådana på sin tomt. 
 
 
Och så här dagen efter kan jag bara tacka min lyckliga stjärna att vi åkte dit igår då vi fick njuta av vårväder för idag är det mulet, friska västliga vindar och glashalt.