Längtar efter lilla sötungen

 
Idag är lilla barnbarnsbarnet Ines hela två månader gammal. Längtar är konstant. Ler så underbart fint, äter och växer så det knakar gör hon också. När bilen har fått nya kylaren ska jag åka dit.
I kväll regnar det och termomtern visar två plusgrader. Livsfarligt halt utomhus. Tur att jag bunkrade sand i höstas.
Idag har jag varit till Ikea, shoppat, haft trevligt och ätit gott. En bra dag, speciellt som shoppingen inte belastade mitt eget konto fast å andra sidan så åker alltihop iväg till Umeå på fredag. 
 
Städningen i mitt hus är eftersatt och det stör mitt öga. Svart katthår och småhögar lite här och där med saker som är på fel ställe. För mig är tillvaron behagligare med yttre ordning och reda. Tursamt nog hör jag till dem som njuter av att städa, ordna och feja. Ibland drar jag mig till minnes en scen från min barndom som nog bidragit till just detta med att jag gillar att ordna och sortera. Min faster som var byasömmerska hade en stor plåtask som jag älskade fylld med allehanda knappar i olika storlekar och färger. Jag hällde ut dem på stora köksbordet och sorterade utifrån olika aspekter. Detsamma med kungaplåtasken där de lade pengar från ägg- och mjölkförsäljningen. Det ska börjas i tid och kul ska det också vara om man ska lära sig på bästa sätt.