Dumma vuxna

Förvisso var det billigt, ja faktiskt helt gratis, att åka kollektivt till sjukhuset i Piteå men det tog hela tio timmar innan jag var hemma igen. Chauffören som körde sträckan Kalix-Luleå verkade vara en elak fan. Han var irriterad från första början men strax innan han stannade på Töre busstation meddelade han i högtalaren att om någon skulle kliva av där så ska man trycka på röda knappen och ta den bakre  utgången. Bussen stannade och en ung kille med musik i öronen stod frågande framför dörren och då brast det för chauffören som skrek otrevligheter och hotade med att inte öppna dörren. Den unga killen så försynt att han inte hörde på grund av att han lyssnade på musik. 
Usch vad jag hatar vuxna som tar alla chanser att trycka ner och kränka ungdomar. Kränkningar sker varje dag inte minst i skolans värld. 
 
Någonting som inte vill lämna mitt huvud är några meningar som en avhoppad nazistkille sa häromkvällen i ett teveprogram. Insikten om sina galna nazistvärderingar fick killen sedan han hade återfått kontakten med en föredetta lärare som hade förmågan att lyssna på ungdomar. Killen sa ungefär så här: Han lyssnade och lät mig prata tills jag själv hörde vad jag sa. 
Personer han mött innan dess hade bara talat om för honom vad och hur han skulle tänka och absolut inte låtit honom själv tala.
Avsaknaden av kloka,lyssnande och förnuftiga vuxna runt dagens barn och ungdomar är förödande för kommande generationer. Det vet alla och ändå får eländet fortsätta. Min farhåga är att för många av dagens föräldrar har fullt upp med sina egna problem och låter barnen av bekvämllighetsskäl sitta ensamma framför data- och teveskärmar större delen av sin hemmatid. Naturligtvis förstår även jag med mina begränsade hjärnceller att lösningen inte är enkel men så pass förstår jag att det är bättre för barnen och framtiden om barnen tillbringar sin barndom i ett verkligt familjesammanhang än i en fiktiv datavärld.