Fjärde advent

 
Granen står grön och grann och jag gick som alltid bet på att få den att stå rak. Irriterande.
 
Idag har jag skrivit inköpslista för julmaten och en hel del åkte jag och handlade hem på direkten. Den här julen blir det inga storförpackningar av någonting. Helst ska allt ätas upp på julafton. Vissa maträtter som till exempel köttbullar och ägghalvor med räktopping har stor åtgång medan sill, gravad lax och kalvsylta går det väldigt lite av. Min absoluta favorit på julbordet är Janssons frestelse. Julskinka är också gott men inte för mycket. Inlagd sill har jag aldrig smakat. Gott matbröd, helst hembakat, är ett måste. Eventuellt bakar jag några mjukkakor efter ett gammalt överkalixrecept.
 
Julklappar ... pust stånk och stön. Är helt fantasilös när det gäller julklappar. Skulle helst vilja sluta med julklapperiet men det vill nog varken de stora eller små barnen.