Skördetid

 
I morse var luften klar och solen lagom varm så jag hämtade vinbärsplockarpallen och fick ihop drygt sju liter bär från mina två buskar. En vit och en svart. Några liter är redan kokade till c-vitaminspäckad sylt som ska förgylla min filkopp under vintern. Resterande ska bli lättsockrad saft som förvaras i frysen och tas fram när barnbarnen är på besök. Känns bra att bjuda på egen svartvinbärssaft istället för köpesdrickor som mest består av kemikalier. Jag tillsätter inga kemikalier eftersom både sylt och saft förvaras fryst. 
 
 
Nu i kväll fick växthuset en välbehövlig bortrensning av gula blad och av bara farten rensades även blomrabatterna på överblommade växter. Ännu blommar det i rabatterna och äpplena har fått röda kinder. De röda liljorna har precis börjat slå ut och stamrosorna är proppfulla med blommor och knoppar trots sporadiska lusangrepp.
 
Målningsprojekten hänger som en mara över mig samtidigt som jag hittar på allt möjligt för att slippa greppa penseln. Just nu är projekt dikesgrävning nära förestående. Måste gräva ett litet avrinningsdike mellan mig och grannen då hans snösmältning hamnar framför min bro. Hur jag ska gå tillväga för att få rätt lutning är än så länge en gåta men på något sätt ska det väl lösa sig. Om jag sedan får önska mig något så är det ett gammeldags staket av gran mellan mig och grannen för att få lite mysig avskildhet.