Höstbetraktelse

 
Vaknade till en mjölkigt vit och fuktig dimridå men rätt snart öppnade sig en blå himmel och härligt strålande morgonsol. Luften är nu hög och krispigt ren som är det allra bästa med hösten förutom alla vackra färger.
Rönnarna längs ena tomtsidan dignar av orangeröda bärklasar och från cembratallen rasar svåruppkrattade långa barr och urätna kottar
.
 
Detta i skarp kontrast till jordgubbarna som fortfarande blommar hejvilt och ger stora ljusröda gubbar som smakar helt ok. Notera kråkskrämman bland plantorna i form av en något solblekt plastkatt. Inte ett endaste fågelbitet bär denna sommar.
 
 
Björkens blad gulnar nu i snabb takt och täcker stora ytor på baksidan där jag har åtminstone en jättebjörk för mycket. Om vinden vänder och kommer från väst brukar löven formligen spruta som ur en kanon ut mellan hus och boda och landa på grannens tomt som är helt renrakad från lövträd. Säkerligen föga uppskattat.
 
 
Ute i växthuset mognar tomaterna fortfarande och hamnar oftast solvarma och söta direkt från busken i min mun.
 
 
Egentligen har jag gjort det mesta höstutejobben förutom att kratta löv när det blir dags och rensa bort blomster efter att farbror Frost klampat runt i rabatterna vilket inte skett ännu. 
 
Den här hösten har varit underbart rolig på grund av att jag kunnat jobba som en hel stark kvinna utan att plågas av värk från höften som tidigare år. Operationen har verkligen gjort skillnad vad gäller livskvalitet. Visst har jag blivit ledbruten och känt mig som 100 år men det är helt normalt och går över. 
 
I år fick jag förfrågan om jag ville ställa upp som röstmottagare i en vallokal och självklart tackade jag ja. Tidigt i söndagsmorse åkte jag iväg och kom hem strax efter midnatt då alla röster var räknade och allt bortstädat. Jättekul att lära sig något nytt och att vara delaktig. Är jätteglad över att vi äntligen får en ny regering. 
 
I