Tungt ...

 
 
Oj oj nu går det tungt. Inte bara beroende på tre dagars festande på raken utan mest beroende på mörkret och gråblötvädret. Känns som seg deg i varendaste muskel. Festandet har varit av det lugnare slaget med tonvikt på glädjen att vara i vänners sällskap och så klart även god mat därtill. 
Gick som vanligt ut i det långa mörkret på förmiddagen och luftade både mig själv och husdjuren. Sedan låg jag raklång och orkeslös och lyssnade klart på ljudboken Damen med enhörningen av Tracy Chevalier. Efter epilogen kravlade jag mig upp och startade ett brödbak på de ingredienser skafferiet erbjöd. Det blev rågsikt, valnötter, solroskärnor, aprikosbitar, linfrö, olja, råsocker, salt, jäst och vatten. Nu är allt gräddat och avsmakat. Goda, om jag får säga det själv. Bara så sorgligt att jag inte kan känna doften av nybakat bröd. Däremot har jag några gånger kunnat känna en svag parfymdoft när jag stoppat ner näsan i doftljus och dylikt. Nåja det blir nog bra så småningom.