Palt i gross och parti

 
Höstlovslediga barnbarn har förgyllt min dag. Först storhandlade vi, sedan åkte vi iväg och fyllde en massa hinkar med sand och grus till vinterns halkor. Därefter blev det stort paltkok för min del medan elvaåriga barnbarnet bakade en superfin hallonrulltårta. Jätteroligt att hon är både hjälpsam, intresserad och duktig. 
Utomhus är allt bortstädat och redo för vintern. Inomhus är jag själv som en osalig ande som bävar och då allra mest för mörkret. Trist är också att inte kunna smågreja utomhus. Min kropp mår bäst av att ständigt hålla på med något. Sitter jag stilla blir jag stel och får ont än här och än där. Måste nog börja promenera eller något annat fysiskt för att ta mig något så när helskinnad genom vintern. Viktigt också att tanka det lilla dagsljus som bjuds.