Bra dag

 
I morse kom äntligen en efterlängtad och välbehövlig regnskur. Igår såg jag att körsbärsträdet hade fått några bruna blad av torkan och värmen. Trädet ger inga bär i år heller men har däremot växt till sig rejält jämfört med föregående år. Nästa år, då kanske det blir bär.
Mitt förråd är överfullt trots många rensningar och ibland har jag misströstat och tänkt att kartongerna som tillhör mina äldsta barnbarn lär bli kvar här i evig tid, men idag har hon som har en liten bebis i magen börjat gå igenom sina saker och en kasse, om än liten, följde med henne ut i bilen. Det finns hopp!
Bland annat hittade vi en liten tavla som hon ritade då hon var 2 år och 8 månader. Den föreställde fina huvudfotingar med armar, ben, ögon, mun, öron och hår och hon hade ett glasklart minne av att jag var den som var ritad med lila penna. Alla hade olika färg. Underbart!
En annan gång då hon var lite låtsasirriterad på mig ritade hon av mig och så sa hon: Du ska få en orange kluddrig klänning och rufsigt hår. Hon visste att jag inte är någon orangeälskare. Tror att jag har kvar även den bilden. Det är underbart med fantasifulla och humoristiska barn.
Barnbarnet bläddrade även i sina gamla dagböcker och på en sida hade hon skrivit "Mormor har varit helt hopplös idag ....... ja ja undrar vad jag skrev i min dagbok den dagen.