Äntligen sol!

 
 
Nätterna har fortfarande en tendens att bli väldigt sena vilket innebar att jag i dag vaknade prick tolv. Herregud! Himlen var ljuvligt vinterblå och en efterlängtad men ack så vinterblek sol visade sig strax över horisonten. Klädde mig raskt och gick ut och njöt av ljuset trots att kylan bet rejält i kinderna. Är så glad att jag inte har kasserat min över tjugo år gamla varma vinterdress för nu kommer den väl till pass. Termometern verkar ha stannat på -17° och om jag inte har missuppfattat vädergubbarna så ska det bli lite mildare igen. Perfekt vinterväder är enligt mitt tycke ungefär tre kallgrader.
Om en månad bryter solen nacken av gubben vinter åtminstone dagtid. Sedan blir det vårvinter med strålande sol och kritvit snö och hips vips är det dags att kratta gräsmattorna. Längtar intensivt efter fyspassen ute på tomten, svällande knoppar, uppstickande vårlökar, doften av multande löv och mylla, de första småkrypen och fågelkvittret tidiga morgnar.