-30

 
 
Oron kryper i kroppen varenda gång temperaturen sjunker under 25 grader. Oroar mig dyra elräkningar, för strömavbrott med allt vad det innebär av frusna vattenledningar för att nämna kylan som kryper in i märg och ben. I kväll visar min utetermometer -30°C  men det är nog två eller tre grader för lite. Luftvärmepumpen orkar inte skicka ut speciellt varm luft och stannar ideligen för att frosta av. Även om det inte är någon ekonomi att ha igång den nu så är direktiven att jag inte ska
slå av den.
Dagen har varit ljus och gnistrade vacker men som sagt alldeles för kall. Vågade mig ut med bilen för att hämta några stolsdynor som jag köpt billigt på en säljsida. Bilen klarade det galant men pumpen för diesel på macken verkade ha frusit ihop för den gav mig bara 4,95 liter hur jag än försökte.
Sonen med familj har hälsat på med barnbarn och hundar. Lillvalpen Duffy  har redan präglats av sin fostermamma Vira och är lika lugn som henne. 
 
 
Hela kvällen har för min del gått i ätandes tecken. Kylan sprider en oro i kroppen som jag har dövat med citronpaj, köttsoppa, valnötsbröd och fetaost plus allt annat ätbart som har gått att finna i mina gömmor.
Nu längtar jag efter människovänligare temperaturer så att livet blir lite lättare att leva.