Med spade och grep

De senaste dagarna har jag inte vågat mig ut i shoppingvimlet eftersom jag haltar som en skadskjuten kråka. Inte för att jag har sett någon sådan, men det räcker med att råka se sig själv i en spegel. Herregud! Även om jag hade vågat mig ut så har det inte gått eftersom jag har så förbaskat ont. 
Idag tog jag fram tablettburken och laddade rejält innan jag hämtade spade och grep i bodan. Har jobbat som besatt och nu är slidebuskaget borta - för allt framtid, hoppas jag. Nåja, det krävs förvisso att jorden jämnas till och täcks med plast och cementplattor i ett par år eftersom jorden är full av centimeterstora rotbitar som alla slår rot så fort de får ljus. Gråslide, finnslide eller vad det nu heter är jättefint och lummigt men sprider sig överallt. Just detta med spridningen är ett aber med tanke på att jag lär få allt svårare att hantera saker där jag måste stå dubbelvikt.
Inomhus är det kaos efter en helg utan dammsugning. Kattsand, löv och brödsmulor överallt. Just nu orkar jag inte dra runt dammsugaren, men i morgon blir det förutsatt att jag kan röra mig efter dagens övningar.
Norrsidan av tomten har fått lumma till sig ganska fritt och nu helt plötsligt är det inte fint längre, bara ovårdat och förvuxet. Det finns bland annat en spireabuske till som måste begränsas men den har ytliga rötter som är hyfsat lätta att dra upp. Ja just det, sedan är det allåkerbäret som tar sig allt större friheter. Nä, tror jag pratar med barnbarnen och hör om de är sugna på att tjäna en extra slant.