God hjälp

 
 
På eftermiddagen när solen behagade att titta fram passade jag på att gå ut och kratta ihop cembratallens barrtäcke som var av den omfattningen att hela släpet fylldes till bredden. Därefter greppade jag bågsågen och gick lös på häggen vars lägsta grenar hänger ända ner på marken. Precis då när jag stod och balanserade på översta steget i trappstolen överraskades jag av mina snälla grannar Joel och Lea som erbjöd sig att hjälpa till med att kratta löv. Vi har skrattat, pratat och krattat och nu är i princip hela tomten krattad och klar, bara att köra bort löven när barrsläpet är tömt. När man har kul går tiden fort. Sedan drack vi kaffe och pratade bort en stund.
I morgon är det björkarnas tur att ansas från några lågt hängde grenar som numera når ända ner i marken. Sommartid är de här grenarna som skira gardiner men Clematisen vid björkstammen verkar vilja ha mer ljus så nu ryker dom eftersom jag hoppas få clematisen att slingra sig uppför björkstammen. Genom åren har det inhandlats ett ganska stort antal sågar av olika modeller och idag kändes som samtliga var djäkligt ovassa. Konstigt. Och nu har jag ont i högerarmen.