Dags att göra höst

I dagens solsken har rönnarna brunnit i höstens alla färger och i kväll har termoterns pelare sjunkigt oroväckande nära det magiska nollstrecket. Under eftermiddagen slog jag till och rensade bort alla blomster ur rabatten framför altanen. Totalt har jag kärrat åtta överfyllda skottkärror ner till kvarterskomposten i skogen. Det kändes både sorgligt och förfärligt att slänga blommor som är i full blom och luktärtorna som doftade så ljuvligt gott. Jag bävar för mörkret som är på gång och den bävan har bara blivit värre med åren. Tror att jag måste åka till solen för att rädda mig själv när det är som mörkast.
Det är inte bara i sinnet som dagens aktivitet känns för i kväll protesterar min höft och vill absolut inte röra sig. Det lär bli en ontnatt. I morgon, om kroppen vill, ska jag rensa bort resten och göra höst i växthuset. Det är tid för det. När jag kom tillbaka efter den sista skottkärrefärden stannade jag till vid smultrontuvan i hörnet på tomten och hittade ett fullmoget vitt smultron från plantorna jag fick iGöteborg, det sista smultronet för den här säsongen.